Luther udstilling

Kristeligt Dagblad skrev i et tillæg fredag den 6. januar 2017:

Reformation 500 år.

Den 3l. oktober er den nøjagtige reformationsdag i Danmark. Det var den dag for nøjagtig 500 år siden, at munken Martin Luther slog 95 teser op på kirkedøren i Wittenberg.

Disse teser kritiserede den katolske kirkes handel med afladsbreve.

Her fra Vester Aaby har pastor Torkil Jensen haft en ekstra interesse og hobby om netop Martin Luther. Han har 17 gange igennem årene ledt rejser til Luthers omegn og kan holde mange foredrag omkring og uddybet Luthers tanker og betydning efterfølgende.

Torkil har også siden 2014 været foregangsmand sammen med biskop Tina Lindhard og andre præster at markere 500 året her i 2017.

Der har bl. a. været salmemaraton i Faaborg-Midtfyn kommune hver anden fredag kl. 10 siden januar måned.

Ifølge Bøgebladet fra februar 2017 og brochurer i våbenhuset, startede det med Diernæs kirke fredag den 13. januar, hvor der blev fortalt om netop den kirkes historie.

Hver kirke havde fået tildelt fra salmebogen et antal salmenumre, og der blev sunget nogle salmer, man ikke hører så tit. I løbet af hele året har der været og er mulighed for at besøge i alt 20 kirker og hele salmebogen med dens 792 salmer har været uddelt.

Salmemaratonen slutter fredag den 1. december i Svanninge kirke.

Her fra Vester Aaby Aastrup området har der været holdt møder 1 gang om måneden siden februar, om hvad vi kunne bidrage med til kirkens døgn.

Aktiviteterne var planlagt i et samarbejde mellem de medvirkende i Menighedsrådet, Lokalrådet, Bøgebjerg IF, Spejderne og Vester Aaby Sogns Folkemindesamling. Senest er Aastrup Folkemindesamling også kommet til.

Der blev i fællesskab sammensat et program, for at markere dagene her i byen.

Torkil trykte programmet og det blev også annonceret i ”Avisen”

Det har ligeledes været udlagt på flere hjemmesider.

Det startede fredag den 8. september med salmemaraton i Aastrup kirke. Det var deres tur i forløbet, med salmenumrene fra nr.521 til nr. 560.

Der var omkring 90 personer i kirken, som der næsten havde været de andre fredage også. Efter højtideligheden var der kaffe og brunsviger til alle.

Så var der rundvisning på kirkegården, hvor der blev fortalt om nogle af gravstenene over flere Aastrup borgere. Selvom det regnede og blæste meget deltog næste 20 personer.

Kl. 13,30 var der tilsvarende en rundvisning på Vester Aaby kirkegård, hvor der også blev fortalt om

16 gravstene over borgere, der har haft betydning for sognet her.

Fra kl. 14-16 var der udstillinger både i præstegården og i Abildhuset, hvor det man havde af materiale omkring kirken var lagt frem.

Der kom en del, der viste interesse omkring de ting, der lå på bordene.

Kl. 15 havde Thomas Raun en interessant rundvisning i præstegårdshaven. Han fortalte om de store gamle træer, hvoraf mange er langt over 100 år gamle. Der var tilsvarende kirkegårds vandring, præstegårdshave rundvisning og udstillinger lørdag den 9. september.Der var lejet og opsat 2 telte på Sankt Hans Pladsen.

Fredag den 8. var der Luther fortællinger for børn og om aftenen fortalte Torkil også et spændende afsnit af Martin Luthers liv. Fredagen sluttede med fakkeltog fra Sankt Hans Pladsen til kirken, hvor der var aften andagt.

Lørdag den 9. september var der morgenbord med kaffe kl. 9,30.

Rundstykkerne var sponsoreret af Brugsen og de mange slags pålæg, leverede slagter Morten Steffensen gratis. En stor tak for det.

Kl. 10,30 –11,30 lavede Esther Rützou et fortælleteater om reformationen på Fyn om ”Katekismuskuppet” kaldte hun det. Hun var en interessant og meget levende fortæller.

Det var i området her i Svendborg-Faaborg, hun havde sine fortællinger om.

Der var orienteringsløb om efter middagen og dagen sluttede med, at Morten leverede noget lækkert

Luther inspireret mad kl. 18.

Der deltog omkring 50 personer til middagen, der bestod af bagte rodfrugter, 3 slags kolde salater og en meget mør og lækker porchetta steg med sprød ternet svær og tilsat ind rullede spændende krydderier.

Morten skulle fremskaffe læsestof tilbage i tiden, for at finde netop de ting, der fandtes i 1500 tallet.

Hvad spiste de på Luthers tid?  Hvilken grønsager var der dengang? Kartoflen var i hvert fald ikke opfundet endnu.

Derfor var der til denne lækre menu bagt 5 forskellige slags brød med variationer i både smag og krydderier.

Efter middagen blev Morten kaldt ind fra sit telt og fik tak og anerkendelse for menuen.

Han takkede og sagde også, at det have været en sjov og udfordrende og anderledes opgave, han havde sagt ja til.

Der var mulighed for at købe drikkevarer til meget lave priser.

Desserten var hjemmelavet is med chokoladekage.

Derefter blev der til slut serveret kaffe og småkager.

Under middagen var der bordtale og musikalske indslag.

En helt igennem vellykket aften som afslutning på et par travle åbnings dage.

Det var en værdig afslutning ovenpå de mange arbejdstimer i forbindelsen med hele handlings forløbet.

Nogle havde også lagt rigtig mange timer forud med forberedelserne til de to Luther dage.

På foreningens hjemmeside:

ved Niels Henning Larsen.

findes flere fotos fra udstillingen. Der er også efterhånden lagt mere ind på siden.